Juče je u hotelu Crowne Plaza, u Beogradu održan drugi poslovni forum „Porodične firme – stub ekonomije Srbije“, jedno od najznačajnijih događaja posvećenih porodičnim firmama i porodičnom biznisu, koje su organizovali Color Press Group i Centar za edukaciju „Pro Educa“.
Događaj je otvorio gospodin Miroslav Miletić, potpredsednik Privredne komore Srbije. U svom obraćanju prisutnima on je ocenio da porodične firme zapošljavaju većinski deo radne snage u svetu, da imaju svojih prirodnih prednosti, kao i da je Srbija u poslednjih 15 godina razvila sistem franšiziranja, kao deo porodičnog biznisa, a Privredna komora Srbije će svoje snage usmeriti u pravcu podržavanja i razvoja ovog sektora privrede.
Dragan Močević je nakon otvaranja događaja predstavio rezultate ovogodišnjeg istraživanja, koje je Centar za edukaciju „Pro Educa“ u saradnji sa Adižeš Institut sproveo početkom godine. Prema rezultatima najčešći izazovi sa kojima se suočavaju vlasnici porodičnih firmi su visoke obaveze prema državi (43,8%), pronalazak kvalitetnih radnika (16,7%), kao i svakodnevne administrativne poteškoće (11,1%). Zanimljiv je i podatak da najveći broj vlasnika porodičnih firmi nije odlučio o udelu koji bi njihovim naslednicima trbao da pripadne. Svaki četvrti ispitanik je tu odluku saopštio naslednicima, dok je neznatan broj njih doneo odluku, ali je nije saopštio naslednicima.
Nakon izlaganja rezultata istraživanja svoje viđenje načina upravljanja porodičnim firmama i kako do uspešne tranzicije generacija koje vode porodičnu firmu obrazložio je Boris Vukić, dok je dr Jaka Vadnjal govorio o porodičnom biznisu i izboru glavnog preduzetničkog modela u upravljanju porodičnom firmom.
Tokom prvog panela diskutovalo se na temu „Izazovi za porodične firme u Srbiji“, čiji su učesnici bili Božo Janković, Robert Čoban, Vaso Lekić i Vladimir Hrle. Moderator panela bio je Dragan Močević.
Prema rečima Bože Jankovića, vlasnika firme Enterijer Janković, svaka firma koju porodica započne može uspeti i održati se u vremenu, ali je neophodno konstantno ulagati u edukaciju i razvoj zaposlenih, da se ne bismo našli u situaciji da firma propada, jer kad porodična firma puca, puca i porodica.
Robert Čoban je ocenio da porodični biznis treba da bude mesto gde će naslednici stvarati radnu naviku i radnu etiku, kao težiti da doprinesu. Radne navike se bolje mogu steći u porodičnim firmama, nego li što ih mladi mogu steći u javnim preduzećima. Jake porodične firme su preduslov da mlade zadržimo u zemlji i da ih podstičemo na preduzetništvo.
Vladimir Hrle, predstavnik IFC-a, predstavio je ukratko metodologiju upravljanja i razvoja porodičnih firmi koju je razvio IFC, koja može veoma pomoći vlasnicima porodičnih firmi u razvoju njihovog biznisa.
„Moj ugao posmatranja nije isti kao u porodičnoj firmi koja je kupila moju, naravno. Mi smo se u porodici dogovorili da te porodične odnose zadržimo i da nam je to iznad, bez obzira koliko se slagali. Mnogo je sukoba mišljenja, konflikata, ali to je sve normalno i u službi mišljenja donošenja odluka. Kod prodaje firme treba biti realan i videti da li treba da idete korak dalje ili da nastavite u drugom smeru sami“, istakao je Vaso Lekić, predstavnik Foodland-a čiji je najpoznatiji brend „Bakina tajna“.
U popodnevnom delu dešavanja predavanja su održali mr Robert Ličen, mr Natalija Pekić. Gospodin Ličen je naglasio da je jako važno da vlasnici porodične firme, kada ih biznis preraste, uključe eksterne menadžere, ali da pronađu menadžera koji sa njima deli iste vrednosti, jer će u suprotnom firma imati velikih problema.
Mr Natalija Pekić ukazala je na prednosti angažovanja vanjskih menadžera i razliku u razmišljanju menadžera koji rade za porodične firme u odnosu na one koji ne rade. Ljudi su nešto što čini vaše preduzeće i u njih morate ulagati i kreirati okruženje koje će njima biti stimulativno za razvoj i napredovanje, a porodične firme to često nisu, često zbog nedovoljnih kapaciteta.
Događaj je završen panel diskusijom na temu „Vlasnik porodične firme u Srbiji: Šta smeš, a šta nikako ne smeš da uradiš?“ na kojoj su učestvovali: Cviko Krunić, Aleksandar Saša Stamevski, Dragan Boćanin, Milutin Tine Stojšić, Zoran Đurđevac, Predrag Tomić i Dragana Janjić, dok je moderator bio Aleksandar Đivuljski.
Drugi poslovni forum „Porodične firme – stub ekonomije Srbije“ održan je uz pomoć IFC-a, kompanija Minaqua, Lavazza i Dunđerski piva.